تکنولوژی آموزشی تکنولوژی آموزش رویکردی نوین در آموزش درباره وبلاگ ![]() فعالیت این وبلاگ در زمینه تکنولوژی آموزشی، مراکز توسعه آموزش و زمینه های وابسته می باشد مدیریت وبلاگ: سید امین موافقی کارشناس تکنولوژی آموزشی شغل: کارشناس سمعی و بصری و همکار مرکز توسعه آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران تماس: 55 22 919 0936 وب: aminmovafeghi@gmail.com مدیر وبلاگ : سید امین موافقی مطالب اخیر آرشیو وبلاگ نویسندگان چهارشنبه 30 آذر 1390 :: نویسنده : سید امین موافقی
اهداف آموزشی (1) تعیین اهداف آموزشی : هدفهای ویژه رفتاری : نحوه تدوین اهداف رفتاری : الف : رفتاری را كه از فراگیر انتظار داریم بدقت مشخص كنیم و به او بشناسیم 0 ج- معیاری را كه نشانه تحقق هدف رفتاری مورد نظر مدرس است را از قبل تعیین و مشخص كنیم و به آموزش گیرنده هم بشناسانیم 0 نوع مطلب : برچسب ها : لینک های مرتبط : سه شنبه 29 آذر 1390 :: نویسنده : سید امین موافقی
آموزش زنجیره یا فرایندی است كه هدف آن ایجاد تغییرات لازم دررفتار فراگیران است0 1_ تعیین اهداف آموزشی
نوع مطلب : برچسب ها : لینک های مرتبط : دوشنبه 28 آذر 1390 :: نویسنده : سید امین موافقی
فایده طراحی آموزشی چیست ؟ _ هدفهای آموزشی به طور دقیق و واضح مشخص میشود نوع مطلب : برچسب ها : لینک های مرتبط : یکشنبه 27 آذر 1390 :: نویسنده : سید امین موافقی
اجزا یك طراحی آموزشی مناسب : 1_ تعیین اهداف آموزشی ( هدف كلی _ هدف های رفتاری ) نوع مطلب : برچسب ها : لینک های مرتبط : یکشنبه 27 آذر 1390 :: نویسنده : سید امین موافقی
بر گرفته از: احدیان محمد- تكنولوژی آموزشی -نشر آبیژ- چاپ سوم- 1381 نوع مطلب : برچسب ها : لینک های مرتبط : شنبه 26 آذر 1390 :: نویسنده : سید امین موافقی
ارزشیابی و قضاوت آخرین و عالیترین مرحلهی شناخت است. این مرحله شامل قضاوت دربارهی امور، اطلاعات و حتی روشهای روبهرو شدن با مسائل است. در واقع، ارزشیابی نتیجهی جریان شناخت است. در این مرحله، فراگیرنده ناچار به گرفتن تصمیم است و برای اجرا باید به معیارهای بارز و مشخصی بهعنوان اساس کار توجه داشته باشد، ارزشیابی نه تنها معرف فرآیند پایانی رفتارهای شناختی است، بلکه نقش پل ارتباطی بین رفتارهای شناختی و رفتارهای عاطفی را نیز ایفا میکند. اگرچه ارزشیابی و قضاوت آخرین مرحلهی حوزهی شناختی به حساب آمده ( زیرا چنین فرض شده است که این مرحله تا حدودی به سایر طبقات وابسته است )، این فعالیت الزاماَ آخرین مرحلهی تفکر یا شناخت نیست و کاملاَ امکانپذیر است که فرآیند ارزشیابی در بعضی موارد، پیشدرآمدی بر کسب دانش تازه، کوششی جدید مرتبط با فهمیدن یا به کار بستن یا تحلیل و ترکیب جدید باشد. نوع مطلب : برچسب ها : لینک های مرتبط : جمعه 25 آذر 1390 :: نویسنده : سید امین موافقی
در این مرحله، یادگیرنده میتواند عواملی را که در مرحلهی تحلیل از همدیگر تفکیک کرده بود، به طریقی نو، برای دریافت یک معنی جدید و نوظهور، با یکدیگر ترکیب کند. به عبارت دیگر، ترکیب، مستلزم درهم آمیختن دوبارهی قسمتهایی از تجربههای گذشته با مطالب جدید و بازسازی آن به صورت یک کل تازه و نسبتاَ انسجامیافته است. در این مرحله، پیوستگی عوامل به گونهای بدیع و جدید، بروز معنی تازه و ایجاد ساختی را که قبلاَ وجود نداشته است، میسر میکند. بهاینترتیب، فراگیرنده میتواند از جریان ترکیب امور و عوامل به شیوهی جدید، به نظریههایی خلاق و بدیع دست یابد. بااینحال، باید تأکید کرد که ترکیب بهطور دقیق به معنی بیان خلاقانه و آزادانه نیست؛ زیرا در ترکیب، عموماَ از فراگیرندگان انتظار میرود در محدودهی تعیین شده، بهوسیلهی مسائل یا مواد یا در چارچوب نظری و روشی خاص از خود خلاقیت نشان دهند. نوع مطلب : برچسب ها : لینک های مرتبط : پنجشنبه 24 آذر 1390 :: نویسنده : سید امین موافقی
مهارتهایی که به تحلیل مربوط میشوند، در سطحی نسبتاً بالاتر از مهارتهای مربوط به فهمیدن و به کار بستن قرار دارند. در فهمیدن، تاکید بر درک معنی و مفهوم است و در به کار بستن، تاکید بر به یادآوردن تعمیمها و اصول مناسب و ربط دادن آن ها به مفاهیم و مسائل جدید. در حالی که در تحلیل، بر شکستن مطلب به اجزای تشکیلدهندهی آن و یافتن روابط بین اجزا و نحوهی سازمان یافتن آن ها تأکید میشود؛ به عبارت دیگر، یادگیری در سطح تحلیل متضمن داشتن توانایی تجزیه کردن یک موضوع به اجزای تشکیلدهندهی آن و مشخص کردن ارتباط اجزا با یکدیگر و نیز درک نحوهی سازمان یافتن عناصر یک کل و دریافت مبنا و فرضی است که در آن به کار رفته است. بنابراین، یادگیری در این سطح مستلزم گذشتن از مراحل شناخت، فهمیدن و به کار بستن است. تحلیل را بهعنوان یک هدف آموزشی میتوان به سه سطح جزئیتر تقسیم کرد. در سطح اول، از فراگیرنده انتظار میرود موضوع را به اجزای تشکیلدهندهی آن تجزیه کند تا عناصر مورد تحلیل را شناسایی یا دستهبندی کند. در سطح دوم، از فراگیرنده خواسته میشود روابط میان عناصر را مشخص کند تا پیوندها و کنشهای متقابل آن ها تعیین شود. سطح سوم شامل شناخت اصول سازمانی، یعنی آرایش و ساخت موضوع است که آن را به صورت یک کل یکپارچه به هم پیوند میدهد. مثلاً شاگردی که بتواند در کلاس درس ادبیات فارسی، یک جملهی ادبی را از نظر دستوری تجزیه و نقش و روابط کلمات تشکیلدهندهی آن را مشخص کند، از نظر یادگیری در سطح تحلیل قرار دارد. نوع مطلب : برچسب ها : لینک های مرتبط : چهارشنبه 23 آذر 1390 :: نویسنده : سید امین موافقی
یادگیری در این سطح عبارت است از توانایی پی بردن به مفهوم یک مطلب و تبیین آن با جملههایی که خود شخص میسازد؛ بیآنکه میان آن مطلب با مطالب دیگر چندان ارتباطی برقرار کند. یادگیری در این سطح مستلزم آگاهی از اصول و شرایط است. سطح فهمیدن به اجزای فرعی دیگری تقسیم میشود که عبارتند از: ( در ادامه مطلب ) ادامه مطلب نوع مطلب : برچسب ها : لینک های مرتبط : سه شنبه 22 آذر 1390 :: نویسنده : سید امین موافقی
پایینترین سطح یادگیری در حیطهی شناختی، کسب دانش و معلومات است. منظور از شناخت این است که یادگیرنده بتواند از طریق یادآوری ( recall ) یا بازشناسی ( recognition ) شواهدی ارائه دهد حاکی از اینکه او اندیشه یا پدیدههایی را به خاطر سپرده که در جریان آموزش تجربه کرده است. این نوع هدف، فرآیندهای روانشناختی یادآوری را بیش از هر چیز دیگر، مورد تاکید قرار میدهد؛ بنابراین، یادگیری در این سطح صرفا جنبهی حفظی دارد. تاکید بر شناخت بهعنوان یادآوری، شامل تواناییهایی مانند فهمیدن، بینش یا چیزهایی نمیشود که با عبارتهایی مانند دانستن واقعی یا دانش واقعی عنوان میشود. نوع مطلب : برچسب ها : لینک های مرتبط : دوشنبه 21 آذر 1390 :: نویسنده : سید امین موافقی
هدفهای حیطهی شناختی، بر یادآوری یا بازسازی اموری تاکید میکند که آموختن آن ها ضروری است. مثلاً در حل یک مسألهی فکری، فرد باید نخست مسألهی اصلی را تشخیص دهد، سپس مطالب داده شده را مرتب کند و آن ها را به نظریهها، روشها و الگوهایی ربط دهد که یاد گرفته است. به بیان سادهتر، هدفهای شناختی با آنچه شاگرد باید بداند و بفهمد، سروکار دارد. در این حیطه، هدفها، از سادهترین سطح شناخت به پیچیدهترین، و از امور ذاتی محسوس به امور معنوی و غیرمحسوس مرتب شده است. هدفهای یادگیری در حیطهی شناختی بر اساس طبقهبندی بلوم، شامل شش سطح میباشد: شناخت، فهمیدن، به کاربستن، تحلیل، ترکیب و ارزش یابی. نوع مطلب : برچسب ها : لینک های مرتبط : یکشنبه 20 آذر 1390 :: نویسنده : سید امین موافقی
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنج وظیفة اصلی و اساسی برای مرکز EDC در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تعیین نموده است:
نوع مطلب : برچسب ها : لینک های مرتبط : پیوندهای روزانه
پیوندها صفحات جانبی آمار وبلاگ
|
||